På långt håll

I går kröp jag omkring på marken. I dag har jag klättrat i berg. Alldeles i närheten av platsen jag befinner mig på just finns ett av Tjörns högsta berg, Tranerös, som är drygt 97 meter över havet. Från toppen har man en milsvidd utsikt.



En klar dag som i dag kan man se Marstrand och fästningen i söder. Fågelvägen är det 19 kilometer från Tranerös till Marstrand. På så här långt håll skymmer lite dis själva fästningen. Ut mot väster är det lite mindre dis.



Då kan man se det klarblå havet där segelbåtarna försöker hitta bra vindar. Mitt i bilden ligger Björholmen. Där finns en gästhamn, ett hotell, restaurang och man kan köpa glass.



I nordost breder Stigfjorden ut sig. På just den här bilden är den skymd av lite gräs som växer på toppen av Tranerös. Uppe på toppen finns också ett röse.



Uppe på toppen finns också en liten låda. I lådan finns en liten gästbok. Där kan man skriva några rader. Man kan också läsa vad andra besökare på berget har skrivit. Det har funnits ett antal böcker före den här. Just den här boken har legat ett antal år, men det finns en hel del plats kvar att skriva i den. Vi var först i år att skriva i boken och senast jag var på berget var den 8 juli förra året. Det finns bilder här på bloggen från det besöket om du letar på juli 2009.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0