Om någon i början av december skulle ha talat om för mig...

... att jag skulle åka drygt två mil på skidor den 9 mars i Nybro, i helt perfekta spår och i strålande solsken skulle jag nog inte ha trott på det. I dag på förmiddagen har jag gjort precis det.



Jag är ute på resa igen för att träffa ännu fler orienteirngsföreningar. Den här gången är det Småland som gäller. I går kväll var jag i Nybro och jag bott kvar här i natt. Nu på förmiddagen passade jag på att åka skidor. Jag blev tipsad att åka ut till skidklubbens anläggning i Svartbäcksmåla straxt utanför Nybro. Där finns både längdspår och en liten backe. Backen är nypistad eftersom pistmaskinen åkte upp och ner för backen. Längdspåren var mycket bra, i alla fall så bra de kan vara när det har fallit ner en del barr i spåren och solen går allt den kan för att smälta snön.



I skuggan var det fortfarande hårda och kalla spår men i solen var det blött och mjukt. Jag var inte så väl förberedd som jag trodde. Jag hade inte rätt valla med mig och jag hade glömt skidhandskarna. Jag la på den mjukaste kallvallan jag hade med mig och det gick faktiskt överraskande bra. Det fäste bra i de skuggade delarna av banan. Ute i solen var det dock hopplöst bakhalt. Ju längre tid jag åkte desto mer sol blev det och dest tröttare blev jag. Det var ingen bra kombination. I spåret mötte jag två som inte hade åkt så mycket skidor. Den ena av dem hade köpt nya skidor, vallningsfria. Det gick inte så bra i de isiga spåren. De hade dessutom bytt skidor med varandra och lyckats para ihop skidskor och bindningar av olika system. På det sättet tog de sig runt milspåret. Väl tillbaka i vid spårcentralen bytte de tillbaka och åkte fem kilometer till.



I kväll ska jag vara i Alvesta för en ny träff. Jag kommer att bo kvar i Nybro i natt så det blir en bilresa på några mil. I morgon flyttar jag till Västervik där jag ska bo en natt. Träffen i morgon kväll är i Folkets hus i Ankarsrum. Hinner jag med så blir det lite mer bilder i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0