Orientering och friidrott

En helg försvinner snabbt. I går gick tiden fort utan att jag tyckte att jag gjort något speciellt. Ändå blev det en del. I dag har tiden också gått fort och jag tycker att jag hunnit med mer fast jag egentligen inte har gjort det. Det här med tid är lite underligt.

Dagen började vid halv åtta då jag skjutsade barn till olika aktiviteter. Sen hem för att packa ihop sakerna i ryggsäcken och åka till Granby för KM, en av de mest prestigefulla tävlingarna på hela året. Just klassen H 35 brukar locka många deltagare och det brukar också vara en del "nätpsykningar" innan tävlingen. I år var de inte så många, psykningarna alltså. Deltagare var det gott om. Hela 12 stycken ställde sig på startlinjen till vad som skulle visa sig bli en sekundduell. Jag var inblandad i den, men bara som hare.



Mästerskapet avgjordes på klassiska marker och vi rundade den mytomspunna Ormputten. Jag gick bra i början av banan och lyckades trots en bom på sjätte kontrollen springa till mig en ledning med drygt tre minuter. Sen blev det tyvärr två bommar och försprånget var uppätet av två motståndare. Dessutom var det nog så att jag tröttnade lite och därför höll ett ännu lägre tempo. När jag sprang ut från den näst sista kontrollen såg jag löparen som startade efter mig i ögonvrån. Jag höll undan även till sista kontrollen men han tog in ytterligare lite. Jag ville hålla undan så jag fick ta i lite mot mål. Det gjorde jag men segern var det naturligtvis inte tal om. Medan vi eftersnackade vid målet kom fler löpare in. Den sist startande löparen kom till mål oroväckande snabbt. Efter avläsning visade det sig att han förlorat med två sekunder. När vi jämförde sträcktiderna så visade det sig att han hade ledningen med fyra sekunder vid den sista kontrollen. Jag drog alltså fram segraren till en vinst med två sekunder.

Efter loppet, dusch och fika åkte jag till Enskede IP. Där tävlade yngsta tonåringen i Nordeakampens kval. Sex grenar skulle klaras av under dagen. Fyra av grenarna var redan avklarade när jag kom fram. Så långt hade det blivit personligt rekord i två grenar, kula och 100 meter häck. Just de här grenarna tävlar han inte så ofta i så kanske är det lättare att slå gamla rekord. Det spelar egentligen ingen roll. Ett pers är alltid ett pers.



Nästa gren var spjut. Det är också en gren som han inte deltar i så ofta. Naturligtvis blev det pers även här, tre gånger till och med. Inför sista försöket var målet att kasta över 35 meter. Det lyckades inte riktigt men spjutet landade till sist på 34,89.

Den sista grenen var 800 meter. Det är en av favoritgrenarna. Det personliga rekordet innan tävlingen låg på 2,22. Ambitionen var naturligtvis att slå den tiden. Han lottades i det tredje och sista heatet. Det visade sig att han var den som var mest dragvilligt och låg i täten hela loppet. På bortre långsidan var den en kraftig motvind. Detta till trots lyckades han hålla undan ända in i mål på tiden 2,24. Med lite bättre förutsättningar hade det säkert kunnat bli lite bättre. Sjätte bästa tid totalt. Här är en ögonblicksbild från upploppet.



Mitt dilemma den här gången är vilken kategori jag ska använda för det här inlägget. Jag har ju inget kategori för både orientering och friidrott. Det får bli en av dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0