Kvinnor och män

Det är inte så ofta jag uttrycker en personlig åsikt här på bloggen. Det har nog hänt någon gång men det var inte min främsta motiv för att starta bloggen. Men den här gången kan jag inte låta bli. I går morse satt jag vid frukostbordet och läste DN. Jag bruka börja med den första delen av tidningen och bläddra igenom den för att sen fortsätta med de andra delarna. På sidan 6 finns DN debatt. Förra veckan fanns en artikel kring skillnaderna mellan kvinnors och mäns löner. I tisdags fanns ett svar. Jag reagerade redan när jag läste ingressen. Där stod följande. "Att vi inte har jämställda löner i det här landet beror inte på illvilliga avtalsslutande parter. Skälet är i stället att det i lönesättningen inte tas hänsyn till kvinnors osynliga kompetens, till exempel simultankapacitet, förmåga till överblick och att ge akt på och analysera olika beteenden. Detta är egenskaper som kvinnor förvärvat genom det sociala arvet. Först när vi synliggör och namnger den här kompetensen och bjuder männen att också ta del av dessa kunskaper finns förutsättningar för mer jämställda löner i arbetslivet."

Jag är övertygad om att det är skillander mellan kvinnor och män. Jag är lika övertygad om man genom att tillskriva ett kön vissa egenskaper som till exempel simultankapacitet och förmåga till överblick undergrävs kampen för jämställdhet. Simultankapacietet och förmåga till överblick finns hos både kvinnor och män precis som det finns både kvinnor och män som inte har lika stor simutankapacitet eller förmåga till överblick. Jag är övertygad om att vi bara kan nå jämställdhet mellan människor den dag vi kan se kvinnor och män som just människor. Inom gruppen människor finns mängder av likheter och mängder av olikheter men oavsett alla likheter och olikheter är vi människor. När vi kan utgå ifrån människan och möta henne eller honom där hon eller han befinner sig kan vi börja fundera över begrepp som jämställdhet, jämlikhet och lika behandling.


Kvinnor och män, men framför allt människor

Kommentarer
Postat av: eva

Bara en reflektion över det som stod i DN... Varför skulle kvinnor komma upp i LIKA lön med sin osynliga kompetens?? De borde väl då komma upp i HÖGRE lön??!!

För övrigt tycker jag också att vi först och främst är människor och borde behadlas lika just därför.

2010-10-07 @ 09:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0