Attackpoint

I dag var jag ute i skogen för att spionera på de som tränade. Det finns mycket att lära genom att studera hur andra orienterare löser orienteringsproblemen eller försöker lösa dem. En del orienterar säkert och har full koll på läget medan andra göra små eller ibland stora misstag. På dagens träning såg jag flera bommar alldeles intill kontrollen. I flera fall hade löparen sett kontrollen om han eller hon vridit lite på huvudet. Det är ett beteende som man bör träna in. När man vet att man närmar kontrollen måsta man höja blicken och se sig omkring. Man måste också ha klart för sig vad det är för typ av kontrollpunkt man ska ha. Det är ju onödigt att springa fram till en brant om kontrollen ska sitta i en liten sankmark.



Ett annat misstag som är vanligt är att man inte har koll på var man är när man ska ta kontrollen. Det är viktigt att bestämma sig för en attackpoint, det vill säga en lämplig utgångspunkt i närheten av kontrollen. En lämplig utgångspunkt, attackpoint, är ett terrängföremål som är tydligt och som ligger så nära kontrollen som möjligt. Det är från den punkten som man orienterar den allra sista biten in till kontrollen. På sträckan här ovanför skulle jag välja den lilla branten och punkthöjden som ligger lite till höger om strecket och alldeles utanför kontrollringen. Härifrån har jag en ganska enkel väg mot kontrollen. Jag springer rakt ner för sluttningen och riskerar inte att glida iväg på skrå längs sluttningen. Branten är också en säker utgångspunkt eftersom den är ganska exakt och det finns inte så många andra branter i området. Väljer jag att ta kontrollen från andra hållet, vänster, riskerar jag att glida iväg till vänster om kontrollen. Där finns inget att orientera efter och det kan bli en bom. Jag såg flera löpare som gjorde precis det misstaget.



Det här var en annan kort sträcka från dagens träning. Har var det också flera som gjorde misstag. Några valde att ta sig fram längs staketet. Väljer man det alternativet är det svårt att veta exakt när man ska gå upp mot kontrollen. Det finns ingen exakt attackpoint. Väljer man att gå lite till höger om strecket måste man ha kartkontakt hela tiden. En lämplig attackpoint  är den stora sänkan i ringen innan kontrollen. Det finns också en höjd precis i ringkanten. Den syns dock lite dåligt. Om man väljer att gå till höger är det lätt att gå för mycket till höger. Det är ganska brant ner från punkthöjden och man "tvingas" mer till höger än man tänkt sig. Då hmanar man på stigen. Det kanske inte upplevs som en stor miss men jag mätte upp tidsförlusten hos några löpare till en minut eller mera. Gör man det här misstaget på flera kontroller rinner tiden lätt iväg.

Jag hade också kameran med mig och tog några bilder. Personerna på bilderna behöver inte vara desamma som gjort misstag i skogen, men de kan också vara så att någon eller några av dem gjorde misstag. Förhoppningsvis vet de själva hur det gick för dem.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0