Nostalgitripp

När jag en gång för länge sen började orientera och åka skidor. det är snart 37 år sen, utgick de flesta träningarna från Hanvedens IP. Vi bytte om i den gamla barracken som fortfarande finns kvar. Då på den tiden var det där alla omklädningsrummen fanns. Då fanns ingen ishall och ingen konstfrusen isbana. Jag minns att de första gångerna jag var med så sprang vi på elljusspåret. Jag hängde inte riktigt med de andra i början och blev efter. Jag hade en klok ledare med som uppmuntrade mig och tog hand om mig. Jag minns att vi genade genom elljusspåret en gång för att vi skulle närma oss de andra lite. Träningen gav resultat och efter ett tag hängde jag med lite bättre. På vintern var det skidåkning på elljusspåret. Om det inte fanns tillräckligt med snö åkte vi på sjön Öran. Efter träningarna på tisdagar åkte vi alltid till Nytorpsstugan. De var ett litet ödetorp som låg vid Nytorps ängar. Där fanns varken el eller vatten men Erik såg till att det fanns ljus och fika varje tisdag efter träningen. På vintern plogade han den lilla grusvägen så att det gick att ta sig fram. Någon gång på 1980-talet härjade en pyroman i området och det här och ett antla andra torp slukades av lågorna.



I somras sprang jag förbi stugan eller det som finns kvar av den. Husgrunden finns kvar men den är inte helt lätt att se om man inte vet var den finns. Det har vuxit upp en hel del i och kring ruinen. Det som slog mig var hur liten den var. Mitt minne ville ha den mycket större. Ibland var vi ganska många i stugan. Hur fick vi plats?

I kväll har jag fortsatt min nostalgitripp. Jag har åkt skidor på elljusspåret. Det var många år sen senast. Det var kul att återigen åka i backarna, både uppför och nedför. Precis som med stugan minns jag backarna som större. Kanske har det med åldern att göra eller är det minnet som spökar. Det var fina spår trots att någon försökt att förstöra dem genom att envist gå i spåren. Till skillnad från spåren vid Rudan så var jagh nästan ensam i spåren. Jag mötte två andra personer som också åkte skidor. Nu ska jag fundera på vart nostalgitrippen ska ta mig nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0