Gamla kartor

Som jag skrev om för någon vecka sen har jag kommit över ett antal gamla kartor från olika platser här i kommunen. Jag har scannat in dem för att vi ska kunna bevara dem. Den äldsta är från 1972. Den har jag bara sprungit på två eller kanske tre gånger. En av dem var en friluftsdag i skolan. Andra kartor har jag sprungit på många gånger. På en av dem lade jag och en jämnårig kamrat banor till en tävling med 1 500 deltagare. Det var det första större banläggarjobbet och jag var 20 år. Vi hade inte så mycket samordning och jag tror att vi hade närmare 200 kontroller i skogen. Jag minns inte hur vi klarade det men vi hade hjälp från kommunen med att bygga kontrollställningar. Några av kartorna är i skala 1:5 000 och är i och omkring skolor. På dessa hade vi Sprint-KM långt innan sprint var uppfunnet. På en av kartorna hade vi många skolorienteringar eftersom högstadieskolan där jag gick låg på kartan. Det var massor av fin terräng på kartan men nu är en hel del avverkat. Det är säkert över 20 år sen jag sprang på den senast. Nu skär en motorväg rakt igenom kartan. När jag tittar igenom dem blir jag lite sugen på att springa på några av dem igen. Kanske blir det några turer när snön försvunnit.


Karta från 1972


Här fanns några av nästan 200 kontroller


Här har jag vunnit Sprint-KM


Uppe på höjden var det mycket fin terräng men stenen i det flacka området var svårfunnen


Här har jag aldrig varit

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0