Ghost town

En av principerna jag har haft för den här bloggen är att alla fotografier som jag lägger ut ska vara tagna av mig själv. Med ett undantag har jag hållt den principen. I dag kommer jag dock att göra ytterligare ett undantag.



Jag precis som många andra är just nu berörda, påverkade, nyfikna och mycket annat kring det som händer i Japan. Jordbävning, flodvåg, radioaktivt utsläpp och aktiva vulkan. Det verkar som om allt som kan hända händer Japan för närvarande. Bilden här ovanför är tagen av en kvinna från Ukraina, Elena Filatova. Bilden är tagen inne i den förbjudna och avstängda delen av Ukraina där Tjernobyl ligger. Elena gillar att åka motorcykel och hon gillar att åka fort. I området kring Tjenobyl finns många bra och raka vägar. Där finns inga andra fordon, inga rödljus och inga poliser. Där kan hon åka fort utan att riskera något. På sina turer in i området har hon tagit med sig sin kamera och fotograferat. Bilderna finns presenterade på internet. Det var DN som för några år sen hade en artikel om henne. Jag minns att jag facinerat tittade på bilder och läste texten hon skrivit. De senaste dagarna har tankarna på hennes bilder dykt upp igen och i dag letade jag upp bilderna och läste delar av historierna. En av historierna handlar om nöjesfältet som byggdes i staden där de som jobbade på kraftverket bodde. Det skulle invigas den 1 maj 1986 men han aldrig tas i bruk eftersom olyckan i krafverket inträffade den 26 april. En annan av historierna handlar om en av den 400 personer som vägra bli evakuerade. En gammal man som levde med sina hästar och sina djur, drack mjölken från korna, åt av de egenodlade grönsakerna. Han menade att det var bättre att stanna kvar och dö av strålskador än att flytta och dö av hemlängtan.

Vill du se fler bilder och läsa fler historier så hittar du en del  av materialet på http://www.kiddofspeed.com/default.htm. Gå längs ner på sidan och klicka på Garage. Därefter kan du klicka dig vidare kapitel för kapitel.

Fler bilder och historier kan du hitta på http://www.elenafilatova.com/. Här fins nyare bilder från hennes återbesök de senaste åren. De senaste bilderna är från 2010.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0