Träning 17 mars

Om du var en av de 17 personer som poängorienterade i torsdags så vet du hur kul det var och vad som väntar på torsdag den här veckan. Om du inte var med så har du något nytt och spännande att se fram emot. Det är dags för den andra omgången av poängorienteringen. Poängorienteringen kommer att genomföras under fyra torsdagar. Samlingen är klockan 18,00 i Klubbstugan alla fyra torsdagarna. Alla deltagare kommer att få två kartor där den ena kartan används för att orientera sig mellan ett antal olika områden med kontroller och den andra kartan visar var kontrollerna finns. Vill du se några kartexempel kan du titta på inlägget från förra måndagen. Det kommer att bli en del löpning längs vägar, gångbanor, och upptrampade stigar fram till de små områdena. För att ta sig fram den sista biten till kontrollerna kommer du att behöva pulsa i snö. För poängorienteringarna kommer följande regler att gälla.

1. Totalt finns det 18 kontroller och varje kontroll är värd 10 poäng. Tar du alla kontroller får du alltså 180 poäng.
2. Maxtiden är 70 minuter för alla. Det är den tid du har på dig för att ta så många kontroller som möjligt. Vi kommer sen att göra en uppdelning i några olika klasser. Hur det blir bestämmer vi när vi ser vilka som är med.
3. Den som har samlat mest poäng vinner. Om två löpare har samma poäng vinner den som har kortast tid. Den som är ute i mer än 70 minuter kommer att få en poängs avdrag för varje påbörjad minut han eller hon överskrider maxtiden.
4. Du måste ha reflexer på dig! Eftersom det är mörkt och du kommer att vara ute i trafiken måste du har reflexer på dig så att du syns.
5. Du kommer att behöva pannlampa för att kunna läsa karta och ta dig fram till kontrollerna. Vid kontrollerna sitter det en reflexastav som syns bra när du lyser på den.
6. Du får aldrig korsa järnvägen på andra ställen än där det finns en bro eller en tunnel. Det kan innebära livsfara att korsa järnvägen.
7. Du får aldrig springa på vägar som är markerade med ett kryss på kartan. Det är nästan lika farligt som att korsa järnvägen.

Förra veckan var det flera som hade svårt att klura ut var de små kartorna med kontroller fanns på den stora kartan. Precis som när du orienterar på en vanlig bana gäller det att skapa en plan för hur du ska hitta rätt ställe på den stora kartan. Det gäller att leta efter detaljer i kartbilden som är speciella för just det aktuella stället.



Just den här kartan kunde de flesta ganska lätt placera på den stora kartan. Det beror på att de två sjöarna är det bland det första du ser. Du, eller egntligen din hjärna, väljer då omedvetat att leta efter två sjöar. Eftersom det bara finns två sjöar på kartan så kan du ganska enkelt identifiera rätt plats.



Den här kartan var det flera som hade betydligt svårare att hitta på den stora kartan. Här finns inget som är lika säreget som sjöarna på förra kartan. Har du ingen plan för vad du ska leta efter kommer dina ögon bara att irra omkring på den stora kartan och leta efter en höjd med stenar och branter. Det finns det ganska gott om och det tar tid att hitta rätt. Hade du istället letat efter en stor kraftledning med en rund svart ring ovanför som dessutom ligger intill en stor sankmark på ett hygge hade det troligen gått snabbare att hitta rätt. Det gäller alltså att plocka ut det som är säreget i området. Den här tekniken har du användning av när du orienterar på en vanlig bana. Det är alltid bra att kunna se de stora och viktiga detaljerna. Det är de du ska använda dig av för att orientera dig så snabbt och säkert som möjligt fram mot kontrollen. Den sista biten läser du på de mindre detaljerna.



Vilka detaljer skulle du använda för att så snabbt som möjligt hitta det här området på den stora kartan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0