Vildsvin

När jag varit ute i skogen den senaste tiden har jag sprungit på allt fler ställen där spåren efter vildsvin är tydliga. Det är ganska stora områden som är uppbökade. Jag antar att de letar efter mat. På en del ställen är det färskt eftersom de även har bökat sig igenom snötäcket. Så här kan det se ut.



Den här bilden är några år gammal. I dag har jag sprungit i ett område norr om Jordbro industriområde. Här finns det spår efter vildsvinen på många platser. Än så länge verkar de inte ha tagit sig över på östra sidan om vägen mot Huddinge, men det är nog bara en tidsfråga.



I våras var jag banläggare för en tävling i ett härligt orienteirngsområde alldeles söder om Tyresta By och nationalparken. I det området finns det ett terrängparti med gammal härlig skog. När tävlingen gick var marken täckt av grön fin mossa. I höstas sprang jag genom samma område men nu var nästan all mossa uppbökad av vildsvin.



Det verkar som om vildsvinen tar för sig allt mer. De kommer allt närmare bebyggelsen och spåren är tydliga. Vi får väl se vad vi människor tycker när de kommer in på våra gräsmattor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0