Kungastenarna

Jag har åkt på vägen alldeles intill många gånger utan att se dem. Häromdagen hittade jag av en slump information om Kungastenarna på internet. Jag hade aldrig hört talas om dem tidigare. Självklart ville jag besöka dem.



Teorierna om varför stenarna finns där är lite olika. En teori är att någon kung, oklart vilken, skulle ha rastat på platsen. En annan teori är att stenarna var och en skulle representera oäkta barn som någon kung satt till världen i närheten. Vilken kung det skulle vara är dock även det oklart. Man tror dock att det skulle kunna vara Karl XV som var känd just för sina oäkta barn. Vid sin död 1872 hade han officiellt ingen som i livet. Fredrik I på 1700-talet hade samma rykte men det är ovisst om det är han eller Karl XV. Totalt finns det sex stenar på platsen. Det finns också ett fäste som antyder att det funnits en sjunde sten.

Kungastenarna finns på en liten holme intill Sanda gård som ligger mellan Österhaninge kyrka och Dalarövägen. Kanske finns det alltså kungligt blod i några gamla Österhaningesläkter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0