Träning 31 maj

Jag har ingen aning om hur träningen på torsdag kommer att fungera. En hel del är dock upp till dig. Jag ska försöka förklara hur jag har tänkt. Träningen på torsdag en den andra av tre som har hållpunkter som tema. Förra torsdagen fick du själv försöka planera vilka hållpunkter du skulle använda dig av. Den här torsdagen har jag markerat ett stort antal hållpunkter som du kan välja mellan. De är markerade med en lite mindre ring än kontrollerna. Tanken är att du ska passera de hållpunkter, små ringar, som du tycker är nödvändiga för att orientera dig fram till kontrollen. Jag har försökt att välja ganska tydliga hållpunkter som ska göra orienteringen säker och lite enklare. Så här ser en del av banan ut.



Nästa torsdag, den 7 juni, ska du springa exakt samma bana men då utan de små ringarna. Då kan du välje egna, bättre (?), hållpunkter eller använda samma en gång till. Om allt går som det ska kommer vi att använda SportIdent. Du kommer alltså att kunna jämföra om, och i så fall hur mycket, snabbare du springer andra gången. Det här är som sagt en test och jag vet inte hur det kommer att fungera. Du har naturligtvis en viktig del i träningen. Genom att välja ut de hållpunkter som är viktiga för dig och sen passera dem hoppas jag att du dels ska få hjälp av dem och dels få en uppfattning om vilken typ av terrängenföremål som man kan använda som hållpunkt. Ju bättre orienterare man är desto otydligare hållpunkter kan man välja. Den som är riktigt duktig kanske tycker att de här är för enkla medan den som är ovan kanske tycker att de är lite för svåra.

Samlingen är vid Högstabanan klockan 18,00.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0