Atomloppet, en gammal klassiker

En gång i tiden fanns det en tävling som hette Atomloppet. Det var Farsta OK, senare OK Södertörnn, som var arrangör. Tävlingsformen var långdistans eller ultralång som det skulle heta i dag. Det var gemensam start och först i mål vann. Själva orienteringsmomentet var enklare än normalt, lite av skidorienteringskaraktär. Den avgjordes oftast sent på hösten i månadsskiftet oktober november. Numera är tävlingen insomnad sen ett antal år tillbaka. Vid två tillfällen har jag sprungit tävlingen i samma område som årets 25-manna ska avgöras. Den första gången var 1976. Jag var 14 år och det var väl lite spännande att springa en så lång bana. Jag tror att den var drygt åtta kilometer. Kartan var i skala 1:20 000 och var en revidering av den som användes vid Tiomila 1972.



Åtta år senare var det dags för Atomloppet i samma område. Det var tur att jag hade haft åtta år på mig att träna. Banlängden hade ökat till drygt 18 kilometer. Banan gick i kors och vände vid den motsatta kartkanten. Kartan var nu i skala 1:15 000. Du kan själv jämföra vad åtta år gör i skillnad mellan kartorna.



Springer du 25-manna i höst så kan du se jämföra vad ytterligare ett antal år gjort för kartans utseende. Kan man förresten säga att kartan har åldrats, eller är det utveckling eller ....

Kommentarer
Postat av: Eva

Såg att Atomloppet återuppstått... Men kanske med något kortare banor än förr. Glöm nu inte bort att anmäla familjen till Stigtomta!!

2009-03-12 @ 08:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0