Omväxlande terräng

Som banläggare vill man kunna utnyttja terrängens växlingar. Det skapa omväxling för löparna och det går också att skapa svårigheter i och med att löparna tvingas använda olika tekniker. I 25-mannaterrängen för 2009 finns det inte så stora omväxlingar. Det är ganska traditionell Södertörnsterräng. Det betyder måttligt kuperad terräng med detaljrika höjder. Uppe på höjderna är det för det mesta öppen och fin terräng. Det är vanligt med berghällar med mer eller mindre gles tallskog. Området ligger nära bebyggelse vilket betyder att människor använder området vilket i sin tur betyder att det finns en hel del större och mindre stigar.



Det finns också några områden som skiljer sig en del från det traditionella. På bilden kan du se en del av ett i stort sett platt område. Det ser nästan ut som en park med gräs på marken. Även här är det gles tallskog och framkomligheten är mycket god. Här finns inte så många deltaljer att orientera efter. Istället gäller det att var noga med att hålla riktningen. Det finns också en del områden som består av tätare skog och även hyggen. Jag ska försöka att skapa variation genom att utnyttja så många olika terrängtyper som möjligt. Jag har ju sen tidigare lovat att visa några bilder från de lite sämre områdena. De kommer så småningom, men igår kom det mera snö och jag vill att snön ska vara borta när jag tar nya bilder.



På tal om stigar. Här ett exempel på en av de lite större stigarna. Det är elljusspåret som startar vid Hanvedens Idrottsplats och går via Riddartorp tillbaka till Hanveden. Här sprang jag på några av mina första träningar med klubben, men det platsar under rubriken nostalgi och för vänta till ett annat tillfälle. Det går i alla fall att ana den fina terrängen vid sidan om spåret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0