Vårfåglar och solsken

Nu har arbetet i skogen börjat på allvar inför 25-manna 2009. Jag har varit ute i skogen bådet lördag och söndag. Totalt lite drygt fyra timmar. Jag har nu märkt upp 74 av de 88 kontroller som just nu är planerade att användas vid tävlingen. Vi varje kontroll ska en snitsel sättas upp på det ställe där kontrollen ska vara. Varje snitsel ska märkas med kontrollens kodsiffra. Kontrollbeskrivningen ska också göras, det vill säga på vilken sida om stenen ska kontrollen sitta och hur stor är stenen. Vid 25-manna är det också viktigt att bestämma hur kontrollställningen ska byggas. Det gäller att försöka räkna ut från vilket håll löparna kommer och åt vilket håll de ska springa ut från kontrollen. Genom att bygga ställningen på rätt sätt kan man underlätta för löparna. Eftersom det är många löpare som ska passera kontrollerna gäller det att det flyter på bra så att det inte blir trängsel och köer. Därför fotograferas alla kontroller och sen ritas kontrollställningen in på fotot så att de som ska bygga ställningarna vet hur jag som banläggare har tänkt mig det hela.


Kontroll 118, Sänkan

I dag var jag ute i skogen redan före klockan åtta. Det var ett par minusgrader och det hade varit kallt hela natten. Den snö som fanns kvar i skogen hade frusit och var så hård att den nästan bar hela min vikt. Solen sken och vårfåglarna hade vaknat och kvittrade livligt.


Vårsolen skiner på kontroll 60, stenen

Det är inte så dumt att få vara ute i skogen en tidig vår morgon när solen skiner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0