Mera gul färg på kartan

Det är inte alltid det blir som planerat. Det är inte alltid man har kontroll även om man tyckar att man är noggrann. Kartan som ska användas vid 25-manna 2009 kommer förhoppningsvis att få lite mer färg än det var tänkt. Ett nytt hygge är nu verklighet mitt i tävlingsområdet. Jag har varit gladare än i går kväll när jag gick längs hyggets kanter.



Ungefär så här ser det nya hygget ut till formen. Vi försöker nu att göra ett kompletterande tryck på kartorna. Vi försöker också få reda på om det är fler avverkningar planerade och var de i så fall kommer att äga rum, eller ännu bättre skjutas på framtiden. Just nu vet jag inte hur det slutligen kommer att bli. Om jag tolkar de markeringar som finns i området så är avverkningen i stort sett klar. Man håller på att köra ut allt timmer. Förhoppningsvis kommer det att vara ganska bra framkomlighet den 10 okotber. Just nu är det inte så bra. Så här såg det ut i går kväll.



I stort sett alla sträckor kommer att beröras av det nya hygget på något sätt. Just här kommer sträcka fyra att gå fram. Uppskattningsvis kommmer löparna på den sträckan att springa 300 meter på hygget. Inte så farligt egentligen, men det kan kanske skapa lite problem för några.



Nu tycker jag inte att du ska låta dig avskräckas. Det finns massor av fin terräng kvar att springa i. Ju längre bana du kommer att springa desto mindre del av banan berörs. Har inte din förening anmält något lag ännu så börjar det bli dags. Den 7 september går anmälningstiden ut.

Kommentarer
Postat av: Anders Runander

En banläggares mardröm, att skogsmaskinerna börjar härja precis då man skickat kartorna till tryckeriet. Därför förespråkar jag alltid att vänta med tryckningen så långt det går just för att undvika obehagliga överraskningar. Det hände på Natt-SM 2008 (i april) där jag var banläggare att under vintern började de att gallra i skogsområdet nära TC. Det blev inga hyggen, men lite stigar o.dyl. fick jag revidera på kartan innan den gick till trycket ca tre veckor före tävlingen. OK, lite färre kartor att hantera än 25-manna, men det är en balansgång, och skogsägarna kan man inte alltid lita på. De har kanske bara gjort en avverknings-beställning hos ett bolag, och vet inte alltid när det sker.

Men det här ska bli kul ändå. Sitter på jobbet, men ska straxt åka ut och sätta upp våra vindskydd så att de står på plats i morgon bitti när de våra förstalöparna anländer. (Skrivet dan före dan, dvs långt efter bloggen skrevs)

2009-10-09 @ 11:43:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0