Felstavnign

Du som har följ med här på bloggen har säkert märkt att stavningen i bland inte är den bästa. Ofta är det ganska svårt att hitta stavfelen i en text man har skrivit själv. Läser man andras texter hittar man stavfelen direkt. Jag minns en gång för ett antal år sen då jag varit projektledare för ett ganska stort bokprojekt. Vi var flera inblandade och det var flera som i slutskedet läst igenom alla texter för att hitta eventuella fel. Samma dag som boken kom från tryckeriet tog jag stolt med mig ett exemplar hem för att visa upp för hustrun. Hon slog på måfå upp en sida i boken och utbrast; Här är ett stavfel!

I tisdags den här veckan fick jag den slutliga kartan till Sprint-DM. På den kartan var all layout klar. När jag öppande kartfilen på datorn så var det första jag såg ett stavfel och inte var som helst. Kartans namn, högst upp till vänster på kartan, var felstavat. Eftersom kartan och banorna var på väg att skrivas ut var det snabba ryck för att hinna rätta felet. Felet har troligen uppkommit genom att två bokstäver i kartans namn kastats om. Nedre Rudan hade blivit Nerde Rudan. Felet hann dock rättas till och nu är det rätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0