I skyttegraven

Jag har startat en ny kategori. Här kommer jag att gör inlägg med ojämna mellanrum. Här kommer jag att skriva om musik jag lyssnar på och böcker jag har läst. Det blir inga recensioner i vanlig mening utan mer en rapport. Jag börjar med en bok som jag läste ut i dag.

Titel: Stridens skönhet och sorg
Författare: Peter Englund

Peter Englund är historiker och har skrivit ett antal böcker med anknytning till framför allt svensk historia men också en del händelser i Europa. Peter Englund är också sen ett par år tillbaka Svenska Akademins ständige sekreterare och det är han som varje år berättar vem som fått Nobelpriset i litteratur. I Stridens skönhet och sorg skildras det bortglömda kriget, första världskriget. I boken får läsaren följa nitton olika personer som på olika sätt berörs av eller medverkar i första världkriget. De kommer alla att gå olika öden till mötes och de kommer alla att påverkas av kriget på olika sätt. De olika personerna skildras både i dramatiska händelser och i mer vardagliga händelser.



Boken är uppbyggd med ett antal korta kapitel. Varje kapitel behandlar en av de nitton personerna. Med jämna mellanrum återkommer de olika personerna och läsaren får följa dem från krigsutbrottet 1914 till freden 1918. Alla personerna har funnits i verkligheten och berättelserna bygger på dagboksanteckningar och annan dokumentation. På flera ställen finns utdrag ur dagboksanteckningarna citerade. Varje krigsår avslutas med ett antal fotografier från händelser som beskrivs i boken. Några av de nitton personerna finns med på bilderna. Det gör historien trovärdig, levande och verklig.

Jag har läst en hel del av Peter Englunds tidigare böcker. De har varit intressanta men också ganska tunga eftersom språket har varit ganska svårt. Det här boken har ett enklare språk och den är lättläst trots att den omfattar drygt 600 sidor. Boken avslutas med ett kort uttdrag ur Adolf Hitlers Mein kampf. Sista meningen är; "Jag beslöt att bli politiker". Där börjar nästa historia. Jag hoppas att Peter Englund väljer att skilden den historien på ett liknande sätt. Det skulle också kunna bli läsvärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0