Ligger lågt ...

... är precis det jag gör när det gäller banläggningen. Det är inte så långt kvar tills årets Sprint-DM i Stockholm ska avgöras. Det är mindre än tre månader kvar. Ändå ligger jag lågt. Det är inte så mycket jag kan göra just nu. Det är alldeles för mycket snö för att kunna planera några banor ute på plats. Jag har varit ute ett par gånger och jag har ganska klart för mig var jag vill ha startplatsen. Jag vet också var jag vill ha den sista kontrollen och hur upploppet ska dras fram mot målet. Däremellan är det mer som är oklart. Jag har ett antal banstråk klara och jag tror att det kommer att kunna bli bra. All snö gör dock att det är svårt att kunna se detaljer i skogen. Det är så mycket snö att det ibland är svårt att se stenarna ordentligt. På väg hem från jobbet i dag så tog jag en promenad genom området. Här finns plogvallar på en till en och en halv meter, parkbänkar är nästan helt översnöade och snön på marken döljer en hel del av det deltajer som kan bli kontrollpunkter.





I tävlingsområdet finns det ett antal gamla husgrunder, brunnar, grindstolpar och annat som påminner om tid då det fanns hus i området. För ganska många år sen löste kommunen in de flesta fastigheterna för att kunna bygga nytt. I en del av området finns det nyare bebyggelse men det finns områden som fortfarande inte är bebyggt. Här finns fortfarande spår av det som en gång var. Nu är mycket spåren dolda under en massa snö. Det gör att det inte går att göra så mycket banläggarjobb ute i skogen.


En gammal grindstolpe


En annan stolpe och en nästan helt översnöad mur i bakgrunden

En annan orsak till att jag ligger lite lågt är att den slutliga kartan inte är klar. Det hanns lisom inte med innan snön kom. Nu verkar det som om snön kommer att ligga kvar ett bra tag till vilket i sin tur gör att kartan kommer att dröja ännu längre. Det kommer troligen att bli lite snålt om tid på slutet så det gäller att spara lite tid så att alla moment hinns med utan att det blir några fel som beror på stress och slarv. Det är nog flera orienteringsarrangemang i vår som kommer att påverkas av all snö.

Jag har kommit på mig själv med att skriva skogen flera gånger. Vanligtvis så är det ju där som banläggararbetet utförs. Den här gången stämmer det bara delvis. Ungefär en tredjedel av tävlingsområdet är bebyggelse, en tredjedel av området är mer att beteckna som vildvuxen park och den sista tredjedelen är normal skog. Jag tror att det kan bli en ganska spännande blandning.



Jag har medvetet valt att inte visa några bilder från bebyggelsen. Jag tror att det kanska kan avslöja lite för mycket som du som deltagare kan ha nytta av. Det är möjligt att jag ändrar mig senare, men just nu får du hålla till godo med bilder från skogen och den vildvuxna parken. De två parkbänkarna är det närmaste bebyggelsen du kommer den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0