Nya stigar

Det är nu knappt elva månader sen 25-mannatävlingen. Jag har fortfarande positiva minnen från arbetet innan, tävlingsdagen och dagarna efter tävlingen. Jag gjorde en ganska grundlig analys av tävlingen med vägval, felstämplingar, markslitage, se inlägg från 5 november 2009, och en del annat. Efter att tävlingen avslutats har jag faktiskt inte varit tillbaka i området speciellt många gånger. I våras sprang jag igenom området på ett långpass, se inlägg från den 18 april 2010. Det var bara några veckor efter att snön försvunnit. Då kunde man fortfarande se en hel del spår i skogen.

I söndags sprang jag Hellas tävling som avgjordes i samma område. Vid några tillfällen sprang jag förbi kontrollpunkter som användes på 25-manna. Det var svårt att se att det elva månader tidigare passerat tusentals personer vid stenen, punkthöjden, höjden eller vad det nu var för kontrollpunkter. Om man inte visste att just den platsen besökt av så många skulle man inte lägga märke till någonting. Jag pratade med banläggaren i Hellas och han hade inte sett något alls, påstod han. Ytterligare en person med god insyn i förra årets 25-manna hade inte heller sett så mycket. Om en månad ungefär ska jag ut i skogen igen för att fotografera några platser som jag fotograferad veckan efter tävlingen. Efter det kommer jag att redovisa resultatet här på bloggen.

När jag kom hem efter tävlingen i söndags studerade jag kartan lite mer noga. Då kunde jag ändå upptäcka ett tydligt spår efter 25-manna. Du som följde bloggen efter 25-manna kommer kanske ihåg att jag var lite bekymrad över att några löpare på sträcka 4 kommit fel, ganska mycket fel till och med. Efter tävlingen upptäckte jag orsaken, en ny stig som bildats på ett ställe, se inlägg från 18 oktober 2009. Så här såg banan ut med den nya stigen inritad mellan kontroll 6 och 7.



Kartan som användes vid Hellas tävling i söndags är reviderad. Den nya stigen är inlagd på kartan. 25-mannatävlingen har satt avtryck i historien och i naturen. Om några år är den kanske borta igen om inte människor börjar använda stigen.


Den nyreviderade kartan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0