Biografi

Jag har tidigare skrivit om att jag gärna och med intresse läser biografier. Jag har just avslutat en biografi om Janne Schaffer. Nu har jag börjat på en ny som handlar om Freddie Mercury, sångare i Queen. Freddie gick bort 1991 och Queen gjorde sin sista konsert i augusti 1986. Bara några månader tidigare var jag på mitt första och enda besök på Råsunda fotbollsstadion och såg just Queen och Gary Moore som var förband. Jag har inte så många minnen från konserten men med hjälp av Youtube kan man hitta hela konserter från världsturnén 1986. Efter lite grävande hittade jag den här.
 
 
Jag hittade också en massa andra biljetter från andra konserter och evenemang jag varit på. Jag vet egentligen inte varför jag sparat dem, men det har jag i alla fall gjort. Trots att en hel del tid har gått finns många minnen kvar.
 
 
Konserten med U2 hölls aldrig på Ullevi. Två år tidigare hade Bruce Springsteen spelat sönder Ullevi som behövde förstärkas. Arrangören tvingades därför flytta U2:s konsert till Eriksbergs varv. I dag finns där bara bostäder.
 
 
När Bruce var på Stadion några år senare höll arenan. Stadion har just stått sen 1912 och kanske var den mer gediget byggd än den mycket modernare Ullevi.
 
 
Bob Dylan hade träffat Tom Petty and the Heartbreakers i samband med Live Aid-galan 1985. De fattade tycke för varandra och Bob tog med sig dem som kompband på turnén. Jag minns att förbandet och kompbandet var minst lika bra som huvudartisten. Jag var i ganska god tid till konserten och när jag promenerade utanför Isstadion mötte jag en liten figur med huvan på huvtröjan neddragen långt över ansiktet. Trots det var det ingen tvekan om vem det var, Bob Dylan.
 
 
En av de bästa konserterna jag har varit på, jag tycker i och för sig att många har varit bra, var den med Jackson Browne. Bra musik, högt tempo och videoväggen som fond på scenen. Videovägg var inte så vanligt i mitten av 1980-talet.
 
 
1985 var jag på tre konserter med Ulf Lundell. Den första var i Örebro folkets park. Det var en ljum sommarkväll och han var på topp. Jag har sett många konserter med Lundell men det här är fortfarande en av de bästa. Den tredje och sista konserten det året var nyårskonserten på Isstadion som direktsändes i TV. En massa gästartiser fanns med bland annat Cornelis som gjorde ett starkt framträdande. Om en dryg vecka ska jag se Lundell på Cirkus i Stockholm.
 
 
I ett cirkustält bjud Eldkvarn in en massa gäster. I tältet doftade det av sågspån och färglada lampor bidrog till att skapa cirkusstämning. Jacob Hellman gjorde en tolkning av Cornelis låt Tältet.
 
 
Mitt i konserten svingade Thåström mikrofonstativet över scenen. Det landade alldeles intill Per Hägglund som spelade keyboard. Han fortsatte spela som om inget hade hänt. Han kanske var van vid Thåström utspel på scen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0