Biografi ...

... är en redogörelse för en persons liv och leverna skriven av någon annan person. En självbiografi är då en redogörelse för en persons liv och leverna skriven av personen själv. Jag läser då och då någon form av biografi om personer som på något sätt intresserar mig. I går kväll läst jag ut Ett bluesliv som handlar om Cornelis Vreeswijk. Jag hade förmånen att vid två tillfällen se Cornelis på scen. Nu när läst boken inser jag att jag hade tur inte bara för att det var i slutet av hans liv utan också för att de under perioder av hans artistliv inte alls var säkert att han skulle komma i tid eller ens komma alls.



Jag har läst biografier om Keith Richards, Ulf Lundell, Kajsa Grytt, Eric Clapton, Patti Smith med flera. Alla kreativa människor som skapat massor av musik, böcker, poesi, konst och annat som har tilltalat massor av människor. Alla har de massor av beundrare men de har också något annat gemensamt. Som publik verkar de ha självförtroende när de går upp på en scen för att underhålla. Många av beundrarna har nog själva önskat att de hade samma mod.



Förutom det här modet finns också ett stort mått dåligt självförtroende. Det kan handla om sin egen kreativitet och om det man skapar verkligen kommer att intressera någon, samma typ av prestationsångest som många idrottsmän och kvinnor också lider av. Det dåliga självförtroendet handlar dock inte bara om skapandet. Det handlar lika mycket om förmågan att leva sitt eget liv, att ta hand om sin barn, att leva i relation med andra människor. Blyghet är en annan gemensam nämnare som också står i total motsats till modet att gå ut på scenen och underhålla.



Droger verkar vara en annan gemensam nämnare. Inte alla, men många har använt droger i någon form. Kanske har det med det dåliga självförtroendet att göra. Kanske har det andra orsaker. För Cornelis del kostade det honom livet. Allt för tidigt gick han bort men vi kan fortfarande njuta av allt det han skapade. Genom att läsa boken har jag också fått en historia och en bakgrund till många av låtarna. Under vissa perioder var han mycket produktiv och kunde skriva nya texter på några minuter. Under andra perioder drabbades han av skrivkramp. Jag kan inte låta bli att undra vad han skulle ha skapat om han hade fått leva vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0