Avgörandet

När jag i jultider satt och försökte få till en bra sista sträcka på 25-manna funderade jag naturligtvis på hur avgörandet skulle komma att ske. Det går ju inte att förutse eftersom det beror på hur tävlingen utvecklar sig fram tills dess. Min tanke var dock att om någon löpare gick ut ensam och med ett försprång så skulle det vara möjligt att hålla undan, men då måste den löparen gå bra. Om ledaren ut på sträckan inte gick bra skulle det vara möjligt för jagande lag att gå ikapp och kanske även förbi. Skulle flera löpare gå ut tillsammans skulle det var möjligt att ta olika vägval och på så sätt avgöra. En sak var jag dock ganska säker på. Om flera lag var tillsammans vid varvningen så skulle tävlingen avgöras i en spurt eller att någon blir avhängd på grund av hög fart.
 
På både sträcka 24 och 25 la jag in några kontroller som ingen annan sträcka haft tidigare. Dessa var också lite svårare. Anledningen var att Löparna i täten skulle få orientera på egen hand och inte hjälpas in till kontrollen av löpare från tidigare sträckor som stod och stämplade. Helst skulle jag velat ha ett helt nytt område till delar av sista sträckan men eftersom tävlingsområdet var ganska begränsat fanns det inte utrymme för det.
 
Nu kom tävlingen att avgöras vid en av banans lättaste kontroller, den näst sista, förvarningen. Det fanns tre olika förvarningskontroller under tävlingen och de olika sträckorna växlade mellan dem. Till sträcka 25 återstod bara den enklaste. Jag funderade en hel del på om jag skulle ändra och flytta om men jag valde att ha den kvar. Kanske var det tur för Lidingö och otur för Södertälje Nykvarn.
 
Vid varvningen var tre lag tillsammans. Södertälje Nykvarn var steget före Lidingö och en bit efter dem Hiidenkiertäjät. Det finska lagets löpare börjar sladda lite och det upptäcker de två svenska lagen och ökar farten på stigen efter varvningen. De får en liten lucka och nu står avgörandet mellan två lag.
 
 
Så här har jag fått det berättat för mig att avgörandet gick till. Från tredje sista kontrollen har Jonas L i Södertälje Nykvarn ryckt åt sig en liten ledning. Det är full fart, nästan rakt söderut, mot stigen. Löparna följer stigen en liten bit och sneddar sen mot den lilla ängen som man ser genom skogen. Fredrik J ligger lite efter och förväntar sig att Jonas ska vika vänster mot kontrollen när han kommer ut på ängen. Men Jonas fortsätter rakt upp på höjden och ut på stigen bakom. Har får Fredrik sin chans och tar kontrollen några sekunder före Jonas. De möts troligen precis efter kontrollen. Fredrik sätter fart och väljer rakt på längs stigen uppför backen för att sen snedda ner mot sista kontrollen. Jonas känner troligen att han måste göra något och chansar på att en liten vänstersväng ska vara snabbare. Det är den inte och Jonas tappar ytterligare ett antal sekunder. Så här ser det ut på kartan där Jonas väg är streckat och Fredriks väg är prickad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0