Bättre och bättre
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/trning-110331_140585011.jpg)
Fort och fel
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4775_140435213.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4794_140435813.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4803_140436171.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4833_140436529.jpg)
Gallring igen
Vi har nu fått reda på vilka planer som finns för 2011. Det kommer att bli både slutavverkningar och gallringar i de områden där vi tränar och tävlar. Inget berör dock de tävlingar vi planerar under 2011. För 2012 kan vi bli berörda lite beroende på vilket område vi väljer. I det här områdena kommer gallring att ske under året.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/blogg-1_140263458.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/blogg-2_140263590.jpg)
Det är framför allt de gröna områdena med tät skog som ska gallras. Det blir lite besvärligt den första tiden men på lite sikt är det ju bara bra för oss orienterare. Både sikten och framkomligheten blir bättre.
I klubben har vi en strategi att med jämna mellanrum träffa personer vars jobb påverkar vår verksamhet. I höstas träffade vi kommunekologen och diskuterade djurliv och nyckelbiotoper. För något år sen träffade vi kommunen jaktansvarige för att diskutera jakt och orientering. Bra möten där vi har fått ny kunskap och där vi också höjt kunskapen om orientering hos de personer vi har träffat.
Träning 31 mars
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/pongorientering-vr-11-2_139976996.jpg)
Dessutom väntar lite extra klur den här sista gången. För att klara alla utmaningar gäller det att vara kreativ och tänka utanför boxen. Som vanligt gäller några enkla regler men den här gången kan vi stryka några av dem.
1. Totalt finns det 18 kontroller och varje kontroll är värd 10 poäng. Tar du alla kontroller får du alltså 180 poäng.
2. Maxtiden är 70 minuter för alla. Det är den tid du har på dig för att ta så många kontroller som möjligt. Vi kommer sen att göra en uppdelning i några olika klasser. Hur det blir bestämmer vi när vi ser vilka som är med.
3. Den som har samlat mest poäng vinner. Om två löpare har samma poäng vinner den som har kortast tid. Den som är ute i mer än 70 minuter kommer att få en poängs avdrag för varje påbörjad minut han eller hon överskrider maxtiden.
4. Du måste ha reflexer på dig! Eftersom det är mörkt och du kommer att vara ute i trafiken måste du har reflexer på dig så att du syns.
5. Du kommer att behöva pannlampa för att kunna läsa karta och ta dig fram till kontrollerna. Vid kontrollerna sitter det en reflexastav som syns bra när du lyser på den.
6. Du får aldrig korsa järnvägen på andra ställen än där det finns en bro eller en tunnel. Det kan innebära livsfara att korsa järnvägen.
7. Du får aldrig springa på vägar som är markerade med ett kryss på kartan. Det är nästan lika farligt som att korsa järnvägen.
Eftersom vi från och med den gågna helgen har gått över till sommartid så kommer det att vara ljust. På torsdag går solen ner 19,29. Eftersom vi försöker starta senast 18,15 innebär det att du kommer att ha minst 74 minuter på dig innan solen går ner. Sen är det ju ljust ett tag till. Du kommer troligen att klara dig utan lampa. Samlingen ä i klubbstugan klockan 18,00. Mer är än så här avslöjas inte nu. På torsdag kommer du att få reda på resten.
Gallring
På en vecka har det försvunnit mycket snö. I dag var det dessutom snön så frusen att det gick att springa uppe på skaren, i alla fall nästan hela tiden. Ännu fler kontroller är nu kontrollerade och märkta. Det återstår nu mindre än en tredjedel att märka upp. Solen sken får en klarblå himmel men det blåste en ganska kall vind.
Det har hänt mycket på en vecka. Just på den här plasten hade mycket av snön försvunnit. På andra ställen ver det dock fortfarande mycket snö kvar. Nu behövs värme, blåst och gärna lite regn.
Den här höjden är en av kontrollerna där stafetten kommer att passera, ja det är faktiskt kontrollen före förvarningen. Just här är banorna gafflade så alla kommer inte att passera här. Terrängen är öppen och fin och det kommer säkert att gå fort här.
Inget arrangemang utan överraskningar. På ett ställe, under en kraftledning, där banorna för de allra yngsta ska gå fram har man gallrat skogen. Just nu var det inte så lätt att ta sig fram. Snö i botten och sen grenar, kvistar och stammar ovanpå det. Nåja det är ju mer än en månad kvar till tävlingen. Det finns gott om tid att fundera över hur situationen ska hanteras.
Mitt i vildmarken
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0735_139621166.jpg)
Här är en bild från dagens tur i skogen, mitt i vildmarken. Var man än ser är det bara skog, eller...? När jag tog den här bilden bafanna jag mig bara 400 meter från Jordbro centrum. Här finns nämligen en liten bit av vildmarken mitt inne bland alla hus. När man står här skulle man lika gärna kunna vara någonstans i nationalparken i Tyresta. Det är samma ty av skog. Egentligen hänger allt ihop men har styckats av vägar och bebyggelse.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0736_139621839.jpg)
För några år sen arragerade vi en tävling här. Det var tävling i två dagar. Många deltagare var överraskade över att det fanns så mycket skog här. I två dagar sprang man utan att var på samma ställe mer än lite på slutet. Orienteringen var svår och det bommades till och med vid sista kontrollen. Så här ser kartbilden ut här.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/blogg-1_139622678.jpg)
Sommarminnen
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_8939_139545411.jpg)
Sista passet
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4742_139221893.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4753_139222420.jpg)
Bar mark
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0724_139069989.jpg)
Det har gått fort. Så här såg det inte ut i förrgår. Om det var så här varmt i en vecka skulle det mesta av snön vara borta, men så blir det nog inte.
Mot slutet av löpturen började solen gå ner och himlen färgades orange. Jag gjorde ett försök att fånga det på bild men det blev inte lika bra som i verkligheten.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0731_139071059.jpg)
Träning 24 mars
På torsdag fortsätter poängorienteringen som vanligt. Enda skillnaden är att det kanske är lite mindre med snö i skogen. Om vädret blir som prognosen förutspår kommer det att bli varmt på tisdag och onsdag. Förhoppningsvis har det en positiv inverkan på snömängden.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/pongorientering-vr-11_138882859.jpg)
Samlingen är klockan 18,00 i Klubbstugan. Alla deltagare kommer att få två kartor där den ena kartan används för att orientera sig mellan ett antal olika områden med kontroller och den andra kartan visar var kontrollerna finns. Vill du se några kartexempel kan du titta på inlägget från förra måndagen. Det kommer att bli en del löpning längs vägar, gångbanor, och upptrampade stigar fram till de små områdena. För att ta sig fram den sista biten till kontrollerna kommer du att behöva pulsa i snö. För poängorienteringarna kommer följande regler att gälla.
1. Totalt finns det 18 kontroller och varje kontroll är värd 10 poäng. Tar du alla kontroller får du alltså 180 poäng.
2. Maxtiden är 70 minuter för alla. Det är den tid du har på dig för att ta så många kontroller som möjligt. Vi kommer sen att göra en uppdelning i några olika klasser. Hur det blir bestämmer vi när vi ser vilka som är med.
3. Den som har samlat mest poäng vinner. Om två löpare har samma poäng vinner den som har kortast tid. Den som är ute i mer än 70 minuter kommer att få en poängs avdrag för varje påbörjad minut han eller hon överskrider maxtiden.
4. Du måste ha reflexer på dig! Eftersom det är mörkt och du kommer att vara ute i trafiken måste du har reflexer på dig så att du syns.
5. Du kommer att behöva pannlampa för att kunna läsa karta och ta dig fram till kontrollerna. Vid kontrollerna sitter det en reflexastav som syns bra när du lyser på den.
6. Du får aldrig korsa järnvägen på andra ställen än där det finns en bro eller en tunnel. Det kan innebära livsfara att korsa järnvägen.
7. Du får aldrig springa på vägar som är markerade med ett kryss på kartan. Det är nästan lika farligt som att korsa järnvägen.
Kanske kommer några av kontrollerna att finnas på någon av de här kartorna.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-14_137674427.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-1_137662621.jpg)
Kontrollbesök
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0714_138643231.jpg)
Totalt hann jag med 21 kontroller på en sträcka av 3,3 kilometer. Allt som allt tog det en timma och tjugo minuter. Här är några av kontrollerna som blev besökta och uppmärkta i dag.
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0713_138645456.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0715_138645886.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0719_138646372.jpg)
Om du tittar ovanpå branten kan du få en uppfattning om hur mycket snö det handlar om. Som du ser ligger solen på uppe på branten. Vid foten är det dock skugga nästan hela dagen. Där är det ännu mera snö kvar.
Om man håller ögonen öppna kan man också få se en del spännande, häftiga, vackra eller vad det nu kan vara för något. Förra helgen var det två sora älgar. I dag såg jag inga djur men väl en stor gammal ek som stolt visade upp sig i vårsolen. Mitt i barrskogen stod den och markerade sin plats.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0718_138648863.jpg)
På vägen hem stod ett säkert vårtecken i dikeskanten. Vårtecknet lyste i kapp med vårsolen. Än så länge var det bara en ensam stackare men snart får den nog sällskap av flera.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0721_138650192.jpg)
Solen värmer
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0709_138409812.jpg)
Den lilla kameran låg i fickan och det blev några bilder. Över den här ängen gick det alldeles utmärkt att springa. Skaren höll hela vägen över ängen.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_0712_138411059.jpg)
Våren är på väg. Än så länge är det inte så mycket barmark men om värmen håller i sig kommer det att gå fort, i alla fall på sydsluttningarna. På norrsidorna är det fortfarande mycket snö kvar.
Grönt, gult och rött
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/trning-110317-beskuren_138172055.jpg)
Naturliga former
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4988_137998052.jpg)
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4993_137998355.jpg)
Ghost town
En av principerna jag har haft för den här bloggen är att alla fotografier som jag lägger ut ska vara tagna av mig själv. Med ett undantag har jag hållt den principen. I dag kommer jag dock att göra ytterligare ett undantag.
Jag precis som många andra är just nu berörda, påverkade, nyfikna och mycket annat kring det som händer i Japan. Jordbävning, flodvåg, radioaktivt utsläpp och aktiva vulkan. Det verkar som om allt som kan hända händer Japan för närvarande. Bilden här ovanför är tagen av en kvinna från Ukraina, Elena Filatova. Bilden är tagen inne i den förbjudna och avstängda delen av Ukraina där Tjernobyl ligger. Elena gillar att åka motorcykel och hon gillar att åka fort. I området kring Tjenobyl finns många bra och raka vägar. Där finns inga andra fordon, inga rödljus och inga poliser. Där kan hon åka fort utan att riskera något. På sina turer in i området har hon tagit med sig sin kamera och fotograferat. Bilderna finns presenterade på internet. Det var DN som för några år sen hade en artikel om henne. Jag minns att jag facinerat tittade på bilder och läste texten hon skrivit. De senaste dagarna har tankarna på hennes bilder dykt upp igen och i dag letade jag upp bilderna och läste delar av historierna. En av historierna handlar om nöjesfältet som byggdes i staden där de som jobbade på kraftverket bodde. Det skulle invigas den 1 maj 1986 men han aldrig tas i bruk eftersom olyckan i krafverket inträffade den 26 april. En annan av historierna handlar om en av den 400 personer som vägra bli evakuerade. En gammal man som levde med sina hästar och sina djur, drack mjölken från korna, åt av de egenodlade grönsakerna. Han menade att det var bättre att stanna kvar och dö av strålskador än att flytta och dö av hemlängtan.
Vill du se fler bilder och läsa fler historier så hittar du en del av materialet på http://www.kiddofspeed.com/default.htm. Gå längs ner på sidan och klicka på Garage. Därefter kan du klicka dig vidare kapitel för kapitel.
Fler bilder och historier kan du hitta på http://www.elenafilatova.com/. Här fins nyare bilder från hennes återbesök de senaste åren. De senaste bilderna är från 2010.
Träning 17 mars
1. Totalt finns det 18 kontroller och varje kontroll är värd 10 poäng. Tar du alla kontroller får du alltså 180 poäng.
2. Maxtiden är 70 minuter för alla. Det är den tid du har på dig för att ta så många kontroller som möjligt. Vi kommer sen att göra en uppdelning i några olika klasser. Hur det blir bestämmer vi när vi ser vilka som är med.
3. Den som har samlat mest poäng vinner. Om två löpare har samma poäng vinner den som har kortast tid. Den som är ute i mer än 70 minuter kommer att få en poängs avdrag för varje påbörjad minut han eller hon överskrider maxtiden.
4. Du måste ha reflexer på dig! Eftersom det är mörkt och du kommer att vara ute i trafiken måste du har reflexer på dig så att du syns.
5. Du kommer att behöva pannlampa för att kunna läsa karta och ta dig fram till kontrollerna. Vid kontrollerna sitter det en reflexastav som syns bra när du lyser på den.
6. Du får aldrig korsa järnvägen på andra ställen än där det finns en bro eller en tunnel. Det kan innebära livsfara att korsa järnvägen.
7. Du får aldrig springa på vägar som är markerade med ett kryss på kartan. Det är nästan lika farligt som att korsa järnvägen.
Förra veckan var det flera som hade svårt att klura ut var de små kartorna med kontroller fanns på den stora kartan. Precis som när du orienterar på en vanlig bana gäller det att skapa en plan för hur du ska hitta rätt ställe på den stora kartan. Det gäller att leta efter detaljer i kartbilden som är speciella för just det aktuella stället.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-3_137661902.jpg)
Just den här kartan kunde de flesta ganska lätt placera på den stora kartan. Det beror på att de två sjöarna är det bland det första du ser. Du, eller egntligen din hjärna, väljer då omedvetat att leta efter två sjöar. Eftersom det bara finns två sjöar på kartan så kan du ganska enkelt identifiera rätt plats.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-1_137662621.jpg)
Den här kartan var det flera som hade betydligt svårare att hitta på den stora kartan. Här finns inget som är lika säreget som sjöarna på förra kartan. Har du ingen plan för vad du ska leta efter kommer dina ögon bara att irra omkring på den stora kartan och leta efter en höjd med stenar och branter. Det finns det ganska gott om och det tar tid att hitta rätt. Hade du istället letat efter en stor kraftledning med en rund svart ring ovanför som dessutom ligger intill en stor sankmark på ett hygge hade det troligen gått snabbare att hitta rätt. Det gäller alltså att plocka ut det som är säreget i området. Den här tekniken har du användning av när du orienterar på en vanlig bana. Det är alltid bra att kunna se de stora och viktiga detaljerna. Det är de du ska använda dig av för att orientera dig så snabbt och säkert som möjligt fram mot kontrollen. Den sista biten läser du på de mindre detaljerna.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-14_137674427.jpg)
Vilka detaljer skulle du använda för att så snabbt som möjligt hitta det här området på den stora kartan?
På banan igen
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/trning-110313-beskuren_137406771.jpg)
Här kan du se en del av vägen. Kanske kan du lista ut var några av kontrollerna sitter.
Vårtecken
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4729_137232419.jpg)
Premiär för teknikträning
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4714_136951540.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4719_136951972.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4720_136952281.jpg)
17 personer trotsade regn, blötsnö och blåst och var med på årets första teknikträning!
Snöfritt
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/blogg-2_136781700.jpg)
Det här är en del av tävlingsområdet. Det är tät mellan kontrollerna så det gäller att vara noggrann. Först för mig när jag ska märka upp alla kontroller. Det gäller att hålla reda på vilken av kontrollerna som är 150, 154 och så vidare. När det väl är dags för tävling så gäller det för dig att se till att du stämplar vid rätt kontroll. Jag har sett till att jag har koll på läget.
Som du kanske ser så har jag också klippt alla ringar så att karttecken som ligger under ringarna syns. Det kan vara en liten sten, en brant, en stig förgrening eller något annat som kan vara viktigt för dig att se när du är på väg mot kontrollen. Jag har också gått igenom alla banor och klipp i linjerna som binder ihop kontrollerna till en bana. Även detta för att du ska kunna se alla viktiga detaljer. Nu är det som sagt bara att vänta på att det ska bli snöfritt eller i alla fall att lite av snön ska försvinna. Kanske kan jag komma ut en sväng nästa helg...
Staket (igen)
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_4349-80_136556481.jpg)
Träning 10 mars
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/trning-syd-110212_136387400.jpg)
Poängorienteringen kommer att genomföras under fyra torsdagar. Samlingen är klockan 18,00 i Klubbstugan alla fyra torsdagarna och här ovanför ser du i vilket område vi kommer att vara, i alla fall den första torsdagen. Alla deltagare kommer att få två kartor där den som du ser här ovanför är en av dem. Den kartan ska du ha för att kunna ta dig fram till områdena där kontrollerna finns. Den andra kartan du kommer att ha med dig kan se ut så här.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2010/utsnitt_77565484.gif)
På den kartan finns ett antal olika små områden som är urklippta ur den stora kartan. I några av de här små områdena finns det kontroller som du kan besöka. Totalt är det 18 kontroller. Med hjälp av den stora kartan kan du tar reda på var de små områdena finns. Sen använder du den stora kartan för att ta dig fram till de små områden. Väl där orienterar du på den lilla kartan för att ta kontrollerna. När du är klar med ett litet område tar du dig vidare till nästa. Här är några exempel på hur de små områdena kan se ut.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2010/u-4_77565730.jpg)
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2010/u-10_77565794.jpg)
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2010/u-12_77565829.jpg)
Det kommer att bli en del löpning längs vägar, gångbanor, och upptrampade stigar fram till de små områdena. För att ta sig fram den sista biten till kontrollerna kommer du att behöva pulsa i snö. För poängorienteringarna kommer följande regler att gälla.
1. Totalt finns det 18 kontroller och varje kontroll är värd 10 poäng. Tar du alla kontroller får du alltså 180 poäng.
2. Maxtiden är 70 minuter för alla. Det är den tid du har på dig för att ta så många kontroller som möjligt. Vi kommer sen att göra en uppdelning i några olika klasser. Hur det blir bestämmer vi när vi ser vilka som är med.
3. Den som har samlat mest poäng vinner. Om två löpare har samma poäng vinner den som har kortast tid. Den som är ute i mer än 70 minuter kommer att få en poängs avdrag för varje påbörjad minut han eller hon överskrider maxtiden.
4. Du måste ha reflexer på dig! Eftersom det är mörkt och du kommer att vara ute i trafiken måste du har reflexer på dig så att du syns.
5. Du kommer att behöva pannlampa för att kunna läsa karta och ta dig fram till kontrollerna. Vid kontrollerna sitter det en reflexastav som syns bra när du lyser på den.
6. Du får aldrig korsa järnvägen på andra ställen än där det finns en bro eller en tunnel. Det kan innebära livsfara att korsa järnvägen.
7. Du får aldrig springa på vägar som är markerade med ett kryss på kartan. Det är nästan lika farligt som att korsa järnvägen.
Jag hoppas att du kommer att tycka att det är roliga träningar. Det här är kanske första gången sen i höstas som du håller i en karta. Det kanske kommer att kännas lite ovant men snart är snön borta så det gäller att börja förbereda sig inför orienteringssäsongen. Det kommer att vara mycket snö och det kommer att vara jobbigt men du komer att bli stark.
Plockepinn
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_2459_136205282.jpg)
Gamla kartor
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-1_136029690.jpg)
Karta från 1972
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-2_136029973.jpg)
Här fanns några av nästan 200 kontroller
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-3_136030266.jpg)
Här har jag vunnit Sprint-KM
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-4_136030579.jpg)
Uppe på höjden var det mycket fin terräng men stenen i det flacka området var svårfunnen
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/karta-5_136031000.jpg)
Här har jag aldrig varit
Vårfärger
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_1568_135689429.jpg)
Sommarfärger
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_1461_135516613.jpg)
Höstfärger
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/922342/images/2011/img_2014_135355512.jpg)
Nej, jag har ingen ordning på årstiderna just nu.